lauantai 24. joulukuuta 2022

24. luukku: Elokuvavuosi 2022 osa II

Every disappointment has led you here to this moment.

Elokuvavuoden 2022 suurimmiksi hiteiksi ovat tähän tietoon muodostuneet Top Gunin (1986) jatko-osa Top-Gun Maverick (2022) sekä Jurassic Parkin (1993) saagaa jatkava Jurassic World Dominion (2022). Yllätyksettömästi katsojia ovat keränneet myös Marvel-hitit Doctor Strange in the Multiversum of Madness (2022) sekä Thor: Love and Thunder (2022). Aika näyttää, onko näissä hittifilmeissä rahtuakaan sellaista maagista vetovoimaa, joka tekee niistä ikimuistoisia.

Joulukalenterin viimeisesestä luukusta löytyy kaksi fantasiaan taipuvaa tarinaa, jotka kurottelevat arkisista sfääreistä uusiin todellisuuksiin. Liekö näissä niitä kaivattuja klassikkoaineksia? Tämän luukun myötä toivotan taianomaista joulunaikaa ja kiintoisaa tulevaa elokuvavuotta 2023!


Turning Red - Punainen
Ohjannut Domee Shi
USA & Kanada 2022, 100 min.
Animaatio, Fantasia, Komedia
Pääosissa: Rosalie Chiang, Sandra Oh, Ava Morse




Pixar-animaatiossa 13-vuotias Mei (Chiang) suorittaa koulua ja täydellisen tyttären roolia. Harvoina vapaahetkinään Mei saa olla oma itsensä kaveriporukassaan, jossa fanitetaan suosittua poikabändiä. Ristiriita vanhempien odotusten ja omien haaveiden välillä riipii, ja kaiken lisäksi Meillä on salaisuus: suuria tunteita kokiessaan hän muuttuu isoksi, pörröiseksi punapandaksi.

Punainen on raikkaan hulvaton elokuva, joka käsittelee varttumista: murrosikää ja kuukautisia, kaverisuhteita, kaiken noloutta sekä vanhempien sietämättömyyttä (vanhempia ymmärtäen!). Tarinassa on kiistämättä mutkat suoriksi -hetkensä, mutta kevyesti etenevään kokonaisuuteen se kuitenkin sopii. Tarina väistää silti tylsimmät kliseet, sillä näille tytöille maailma on uudella tavalla avoin, vaikka tarina sijoittuukin 2000-luvun alkuun. Lohdullinen tarina teineille, entisille ja nykyisille.

Pisteytys: 8/10

Everything Everywhere All at Once
Ohjannut Dan Kwan & Daniel Scheinert
USA 2022, 139 min.
Komedia, Toiminta, Fantasia, Scifi
Pääosissa: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Jamie Lee Curtis




Evelyn Quan Wang (Yeoh) jonglööraa arkeaan pesulanpitäjänä, teinityttären (Hsu) äitinä ja vanhan isänsä hoivaajana. Yhtäkkiä verovirastossa todellisuuteen iskeytyy ryppy, ja Evelyn saa tietää olevansa vastuussa multiversumeiden pelastamisesta. Eipä auta kuin pistää tuulemaan. Sukupolvitrauman, keski-iän katkeruuden ja aikamme sekopäisten tehokkuusvaatimusten teemoilla revittelevä elokuva on paitsi oivaa ajankuvaa, myös osuvaa parodiaa 2020-luvun elokuvateollisuudesta.
 
Everything Everywhere All at Once on riemukas multitasking-Matrix, joka hupailee monien aikamme menestysfilmeien kustannuksella. Viittauksia piisaa Marveleista In the Mood for Loveen (2000), ja tarinaan ujuttautuu jopa Michelle Yeohin uran retrospektiivi.  Dan Kwanin ja Daniel Scheinertin absurdi huumorintaju tuli tutuksi jo omaperäisessä pierukomediassa Swiss Army Man (2016) ja tässä elokuvassa ote on jalostunut huomattavasti. Vaikka Everything Everywhere All at Once on ilahduttavan näyttävä ja railakas teos, sitä parantaisi napakkuus. Keskeiset vitsit alkavat nopeasti toistaa itseään ja yllätysten terä tylsyy, mutta siitä huolimatta kaksituntinen elokuva hujahtaa ohi lennokkaasti. Bongattavaa taitaa riittää useammallekin katselulle.
 
Pisteytys: 7/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti