Ohjannut Pedro Almodóvar
Espanja & Ranska 1999, 101 min.
Draama
Pääosissa: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Candela Peña, Penélope Cruz
Pääosissa: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Candela Peña, Penélope Cruz
I have always depended on the kindness of strangers. |
Yksinhuoltajaäiti Manuelan (Roth) ainoa poika kuolee liikenneonnettomuudessa. Manuela on surusta suunniltaan, mutta päättää määrätietoisesti toteuttaa poikansa viimeisen toiveen. Haaveestaan huolimatta nuorukainen ei koskaan ehtinyt tuntea isäänsä, joka ei edes tiedä lapsensa olemassaolosta. Manuelan matka entisen elämän sivukaduille johtaa erilaisten suurten kohtaloiden ja valintojen äärelle. Tarinan opetus on, ettei omaa itseään pitäisi koskaan paeta tai hävetä.
Kaikki äidistäni (engl. All About My Mother) on Pedro Almodóvarin polveilevaa saippuaoopperaa parhaimmillaan, sillä monista henkilöistään, sivukujistaan ja käänteistään huolimatta tarinan hahmojen matkassa viihtyy. Teemat ovat suuria ja vaikeita: AIDSia, vähemmistöryhmiä, uskontoa ─ mutta Almodóvarin tyyli on sopivissa kohdissa kepeä. Draaman sävyjä on haettu Hollywoodin klassikoista: näyttävimmät viittaukset kohdistuvat 1950-luvun iki-ihaniin filmeihin Kaikki Eevasta (1950) ja Viettelyksen vaunu (1951). Mustavalkoelokuvien valon ja varjon leikki vaihtuu kuitenkin pirskahtelevaan väri-ilotulitukseen Barcelonan kaduilla.
Kriitikoiden lemmikiksi kohonnut elokuva toimi 1900-luvun viimeisen Cannesin elokuvajuhlan avajaisfilminä. Almodóvar palkittiin parhaan ohjaajan pystillä ja muutakin gaalamenestystä seurasi: Kaikki äidistäni kohosi yhdeksi maailmalla parhaiten menestyneistä espanjalaiselokuvista. Upean teatraalisen teoksen Hollywood-kytkökset miellyttivät Yhdysvaltain elokuva-akatemiaa ja filmi pokasi parhaan vieraskielisen elokuvan Oscarin. Suurmenestys siivitti Almodóvarin kohti menestyksekästä 2000-lukua, jonka aikana ovat syntyneet ohjaajan tunnetuimmat teokset.
Pisteytys: 8/10
Kaikki äidistäni (engl. All About My Mother) on Pedro Almodóvarin polveilevaa saippuaoopperaa parhaimmillaan, sillä monista henkilöistään, sivukujistaan ja käänteistään huolimatta tarinan hahmojen matkassa viihtyy. Teemat ovat suuria ja vaikeita: AIDSia, vähemmistöryhmiä, uskontoa ─ mutta Almodóvarin tyyli on sopivissa kohdissa kepeä. Draaman sävyjä on haettu Hollywoodin klassikoista: näyttävimmät viittaukset kohdistuvat 1950-luvun iki-ihaniin filmeihin Kaikki Eevasta (1950) ja Viettelyksen vaunu (1951). Mustavalkoelokuvien valon ja varjon leikki vaihtuu kuitenkin pirskahtelevaan väri-ilotulitukseen Barcelonan kaduilla.
Kriitikoiden lemmikiksi kohonnut elokuva toimi 1900-luvun viimeisen Cannesin elokuvajuhlan avajaisfilminä. Almodóvar palkittiin parhaan ohjaajan pystillä ja muutakin gaalamenestystä seurasi: Kaikki äidistäni kohosi yhdeksi maailmalla parhaiten menestyneistä espanjalaiselokuvista. Upean teatraalisen teoksen Hollywood-kytkökset miellyttivät Yhdysvaltain elokuva-akatemiaa ja filmi pokasi parhaan vieraskielisen elokuvan Oscarin. Suurmenestys siivitti Almodóvarin kohti menestyksekästä 2000-lukua, jonka aikana ovat syntyneet ohjaajan tunnetuimmat teokset.
Pisteytys: 8/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti