If I don't get a husband within five minutes... |
Sata vuotta sitten elokuvateollisuuden painopiste vyöryi kohti Hollywoodin satumaista maailmaa. Alan kehityksestä kertoo esimerkiksi vuonna 1919 syntynyt United Artists -yhtiö, jonka perustivat aikansa isot tähdet Charlie Chaplin, Douglas Fairbanks, Mary Pickford ja D. W. Griffith. Legendaarisesta nelikosta muut olivat vasta elokuvauransa alkutaipaleella, mutta Griffith oli ahertanut filmien parissa jo vuosikymmenen verran. Tasan sadan vuoden takaisista elokuvista onkin 1001-listalle päässyt vain Griffithin Katkenneita kukkasia (1919). Päivän elokuva kuitenkin vie Hollywoodin sijasta Saksaan, jossa aikansa ykkösohjaajan Ernst Lubitschin maailmanvalloitus oli jo aivan nurkan takana.
Die Austernprinzessin - Osteriprinsessa
Ohjannut Ernst Lubitsch
Saksa 1919, 58 min.
Mykkäelokuva, Komedia
Pääosissa: Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Julius Falkenstein, Victor Janson
Ostereilla rikastuneen pohatan (Janson) tytär (Oswalda) on pilalle hemmoteltu nuori nainen, joka on varttunut palvelijatungoksen keskellä. Prinsessaksi itsensä tuntevan neidon uusin villitys on hankkia itselleen aviomies ja isukki joutuu tietenkin tuota pikaa prinssimarkkinoille. Valitettavasti hätäinen aikataulu johtaa erikoiseen väärinkäsitykseen sulhon laadun suhteen!
Osteriprinsessaa katsoessaan pääsee taatusti nauramaan, sillä Ernst Lubitschin varhainen komedia hupailee ajattomasti etuoikeutettujen nirppanokkien kustannuksella. Mukaan mahtuu lisäksi monia vuosisadan takaista maailmanmenoa kommentoivia pikkuvitsejä: esimerkiksi hääjuhlien villi tanssikohtaus piikittelee aikansa muotimusiikin melutasoa. Osteriprinsessa on ihailtavan sulava rytmiltään ja hulvattomat tapahtumat vyöryvät pidättelemättömästi aina vain hassumpaan suuntaan.
Ernst Lubitsch (1892─1947) on parhaiten tunnettu urastaan Hollywoodissa, jossa syntyivät muun muassa menestyskomediat Ninotchka (1939) sekä Ollako vai eikö olla (1942). Saksalaissyntyisen Lubitschin elokuvaura alkoi 1910-luvulla ja juurikin Osteriprinsessa oli yksi lupaavan nuoren neron kansainvälisistä läpimurroista. Yhdysvaltoihin Lubitsch muutti aikansa megatähden Mary Pickfordin kutsumana vuonna 1922. Jo Osteriprinsessassa välittyvät hienosti aiheet, joita Lubitsch käsitteli menestyksellä myös uudessa kotimaassaan. Lubitsch osaa jo Osteriprinsessankin myötä pukea paikoin varsin tummanpuhuvan yhteiskuntasatiirin kepeän leikittelevään asuun ─ tämä taito tunnetaan parhaiten Hollywoodin myöhemmin lanseeramana käsitteenä "Lubitschin kosketus".
Pisteytys: 8/10
Osteriprinsessaa katsoessaan pääsee taatusti nauramaan, sillä Ernst Lubitschin varhainen komedia hupailee ajattomasti etuoikeutettujen nirppanokkien kustannuksella. Mukaan mahtuu lisäksi monia vuosisadan takaista maailmanmenoa kommentoivia pikkuvitsejä: esimerkiksi hääjuhlien villi tanssikohtaus piikittelee aikansa muotimusiikin melutasoa. Osteriprinsessa on ihailtavan sulava rytmiltään ja hulvattomat tapahtumat vyöryvät pidättelemättömästi aina vain hassumpaan suuntaan.
Ernst Lubitsch (1892─1947) on parhaiten tunnettu urastaan Hollywoodissa, jossa syntyivät muun muassa menestyskomediat Ninotchka (1939) sekä Ollako vai eikö olla (1942). Saksalaissyntyisen Lubitschin elokuvaura alkoi 1910-luvulla ja juurikin Osteriprinsessa oli yksi lupaavan nuoren neron kansainvälisistä läpimurroista. Yhdysvaltoihin Lubitsch muutti aikansa megatähden Mary Pickfordin kutsumana vuonna 1922. Jo Osteriprinsessassa välittyvät hienosti aiheet, joita Lubitsch käsitteli menestyksellä myös uudessa kotimaassaan. Lubitsch osaa jo Osteriprinsessankin myötä pukea paikoin varsin tummanpuhuvan yhteiskuntasatiirin kepeän leikittelevään asuun ─ tämä taito tunnetaan parhaiten Hollywoodin myöhemmin lanseeramana käsitteenä "Lubitschin kosketus".
Pisteytys: 8/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti