sunnuntai 5. elokuuta 2012

The Cabinet of Dr. Caligari - Tri Caligarin kabinetti (1920)

Ohjannut Robert Wiene
Saksa 1920, 78 min
Mykkäelokuva, Kauhu
Pääosissa: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher

EEK!
Tri Caligarin kabinetti on kuin kuumehoure, muotoja vääristelevä uni, sarja mielen syövereihin painuvia kuvia ja kouristuksia. Se on toisaalta symbolistinen aikansa heijastus, mutta myös varhainen kauhuelokuva ja katsojan otteessaan pitävä mysteeri.

Kiertävä tivoli on saapunut pieneen Holstenwallin kaupunkiin. Yksi vetonauloista on tohtori Caligarin (Werner Krauss) kabinetti, jonka salaperäisissä syövereissä piilee unissakävelijä Cesare (Conrad Veidt), joka on kykenevä kertomaan ihmisille heidän tulevaisuutensa. Pian kaupungissa tapahtuu outoja surmatöitä, eikä syyllisten etsinnässä kaikki tunnu täsmäävän. Ystävänsä jouduttua salaperäisen murhaajan uhriksi, ryhtyy nuorukainen nimeltä Francis (Friedrich Feher) selvittämään tapahtumien todellista laitaa.

Ensimmäinen maailmansota oli lamaannuttanut eurooppalaisen elokuvatuotannon liki täydellisesti, ja Hollywood oli saanut tilaisuuden kohota elokuvamaailman korkeimmalle huipulle. Sodan jälkeen eurooppalainen elokuva elpyi, joskaan se ei enää pystynyt horjuttamaan Hollywoodin asemaa. Yksi merkittävä haastaja oli kuitenkin saksalainen ekspressionismi. Ominaista ekspressionistiselle suuntaukselle on sisäisen todellisuuden ja tiedostamattomuuden spontaani esittäminen, elokuvataiteessa näitä piirteitä korostivat muun muassa voimakas itseilmaisu ja vääristyvät mittasuhteet. Myös Tri Caligarin kabinetissa eri osa-alueet aina näyttelemisestä maskeerauksiin suorastaan huutavat ekspressionistista ilmaisuvoimaa.

Huohottavat seinät.
Ryhtyessäni katselemaan tätä jännittävältä ja erikoiselta vaikuttavaa filmiä, odotukseni olivat varsin korkealla. Jo elokuvan alkumetreillä ei voi välttyä ajatukselta, että ainakin Tim Burton ja Lars von Trier ovat takuulla katselleet tämän leffan muutamaan otteeseen. Heidänkin filmeissään on usein läsnä sangen samanlaista unenomaista tunnelmaa. Tri Caligarin kabinetti on kieltämättä kummallinen ja hämmentävä, mutta myös jännittävä ja usealla tavalla mieleenpainuva. Loppukohtauksen "twist ending" on ensimmäinen laatuaan, ja onnistuu todella kääntämään koko elokuvan täysin päälaelleen. Nämä mindfuck-loput ovat onnistuessaan mukavia, niiden ansiosta elokuvan voi katsella toisen kerran aivan uudella tavalla. Toisaalta tässä tapauksessa käänteentekevää loppuratkaisua on myös moitittu tarinan (alkuperäisen) symbolismin vesittämisestä.

Tämä varhainen kauhufantasia sai ilmestyessään ristiriitaisen vastaanoton, mikä ei kyllä katsojaa edelleenkään yllätä. Tri Caligarin kabinetin on sanottu olevan aikaansa edellä, mutta pikemminkin se tuntuu olevan täysin kiinni ajassaan ja syntykontekstissaan. Saksalainen perinne kauhufantasia-filmeille kumpuaa jo ajalta ennen maailmansotaa, sittemmin ensimmäisen maailmansodan runtelema Saksa oli ilmeinen ympäristö kauhuelokuvan kehittymiselle. Turvattomuus, kaaos ja epävarmuus välittyvät Tri Caligarin kabinetista vahvasti. Tämä elokuva on toiminut innoittajana, kauhistuttajana, vaikuttimena - ja lopulta vakiinnuttanut asemansa kiistattomana klassikkona.

Pisteytys:
9/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti