Tänään julkaisen jotain hieman erilaista, nimittäin erästä oppimistehtävää varten kirjoittamani fiktiivisen artikkelin. Tekstiä oli sen verran hauska kirjoittaa, että olisi suorastaan sääli vain unohtaa se kiintolevylle! Tehtävänantona oli kirjoittaa kuvitteelliseen Drama Today -lehteen tutkiva artikkeli jostain teatterihistorian kaudesta aikamatkustustaktiikalla, joka tarkoittaa sitä, että tämän artikkelin kirjoittaja voi liikkua ajassa ja paikoissa aivan miten lystää. Jutun lähteenä on toki käytetty erinäisiä teatterihistoria-järkäleitä, joten toki mielikuvituksellisesta otteesta huolimatta artikkeli perustuu todelliseen maailmaan. Tässä siis sukellus teatterin ja alkuaikojen elokuvan historiaan, ja vaihteeksi jotain aivan muuta kuin jouluhöpötystä:
Viihdettä! Hupia! Aina jotain uutta! |
Drama
Today -lehden Oliko ennen kaikki paremmin? -juttusarjan ensimmäisessä
osassa ulkomaihin ja aikavyöhykkeisiin erikoistunut
kirjeenvaihtajamme toimittaja T. K. Ukakohan raportoi 1800- ja 1900-lukujen
vaihteen teatterimaailman ajankohtaisista ilmiöistä.
Lontoon
katujen yllä leijuu paksu sumu tuona maaliskuun iltana vuonna 1882,
kun taivallan kohti kuuluisaa Lyceum-teatteria nähdäkseni
kriitikkojen suuresti arvostaman version Romeosta ja Juliasta.
Wellington Streetillä käy kova kuhina, kun väki tungeksii
teatteriin – innokkaana kokemaan tuon henkeäsalpaavan näytelmän
ennennäkemättömän kauniissa asussaan. Itse näytelmä kohauttaa
katsojat ihastuneisiin huokauksiin, sillä näkymä on toden totta upea.
Tunnen miltei olevani oikeasti Veronassa, niin huikeita lavasteet ovat.
Livahdan näytöksen jälkeen kulisseihin tavoittaakseni
näyttelijä-tuottaja Sir Henry Irvingin, joka on Lyceumin
menestyksekkäiden näytelmien takana. Irving, 45, huokaisee syvään,
kun pyydän häneltä pikaista haastattelua. Mies on lopen uupunut
raskaan taakkansa alla, onhan hän pitkälti yksin vastuussa Lyceumin
menestyksestä. ”Ensi vuonna viemme tämän näytelmän
Amerikkaan.. Eikö ollutkin huikeaa? Käytämme ihan oikeita
kaasuvaloja!”, tokaisee Irving silmäpussiensa takaa, kun kehaisen
lavasteiden loistoa. Irving kertoo, että hän kuuluu siihen
harvalukuiseen teatteriammattilaisten joukkoon, jotka luovat
näyttämöille valokuvamaisen tarkkoja, realistisia lavasteita.
”Muut eivät pysty samaan, voi heitä poloja... Ala on nykyään
niin vaativa!”, voivottelee Irving ja kiitää saman tien
komentamaan viisikymmenpäistä lavastejärjestäjäjoukkoaan.
Irving poistumassa Lyceum-teatterilta. |
Irving
ei kiireiltään ehdi antamaan pidempää haastattelua, joten jään
uteliaana miettimään, mitä tuo aateloitu teatterinero tarkoitti
sanoessaan alan olevan vaativa. Yleisöähän oli jonoksi asti!
Seuraava etappini on vuoden 1988 San Francisco, jossa edelleen kohistaan eräässä taannoisessa
näytelmässä olleen niin valtava lumimyrsky, ettei sitä erottanut
oikeasta. Saan selville, että kyse on
eräästä Broadwayn jymymenestysnäytelmästä. Tavoitan näytelmän
organisaattorin, David Belascon, puhisemassa teatterinsa takaovella.
Herra Belasco tosin on valitettavasti liian kiireinen vastatakseni
kysymyksiini. Hän pauhasi tuolloin kymmenille kirvesmiehille ja
riipi hiuksia päästään silminnähden stressaantuneena näytelmänsä
lavasteongelmista. Mistä kummasta tässä kaikessa tohinassa on
oikein kysymys?
Jalkaudun
ihmisten pariin ja suoritan pikaisen katugallupin aikalaisten vapaa-ajanviettotavoista. Useat
vastaantulijat kertovat käyvänsä vapaa-aikanaan mieluiten nopeatempoisissa
vaudeville-esityksissä – vaikkakin on mainittava, että osa väestä vaikuttaa pitävän
niitä riettaina rahvaan hupeina. Pystyykö perinteinen teatteri
kilpailemaan uusia, ajan henkeä heijastavia rientoja vastaan?
Kävellessäni hajamielisenä pitkin kaupungin katuja, törmään
eriskummallisiin, uutuuttaan kiilteleviin laatikoihin, joihin ihmiset kurkistelevat
haltioituneina. Saan selville, että kyseessä on jonkinlainen
tirkistyskaappi, jonka sisällä näkyy ihmeellisiä näkyjä.
Ystävälliset kaupunkilaiset kertovat, että liikkuvien kuvien
ihmeitä esitellään aina vain uudenlaisten laitteiden avulla (ja
että olen minä sitten hupsu, kun en ole vielä tästäkään uutuudesta kuullut!). Joku
herra muistelee, että hänen nuoruudessaan riittivät stereoskoopit,
joista näki kolmiulotteisia kuvia. Yleinen ilmapiiri on kuitenkin
täynnä edistysuskoa ja intoa uutta tekniikkaa kohtaan. Into tarttuu
minuunkin, ja päätän malttamattomana matkata ajassa
eteenpäin. Lieköhän tekniikka ottanut ison harppauksen eteenpäin
– ja ovatko vaudeville-esitykset täysin ottaneet vallan
teatterimaailmasta?
Asettaudun
mukavasti aikakoneeseeni ja suuntaan katsomaan tilannetta vuoteen
1895. Erään elokuvateatterin ulkopuolella törmään jälleen teatterinjohtaja herra Belascoon, joka tällä kertaa polttelee piippua
huojentuneen oloisena.
Arvon
herra Belasco, taisitte nauttia oheisesta näytöksestä? "Hahah,
voi kyllä! Olin jo huolissani, että elokuvien suosio koituisi
meidän teatteriammattilaisten turmioksi. Mutta huoli onkin aivan
turha!"
Mitä tarkoitatte? "Eihän siellä puhuttu mitään! Hah haa, elokuvat tulevat ja menevät – tuskin kansa kauaa jaksaa katsoa tuollaista mykkää heilumista. Teatterissa meillä sitä paitsi on parempi valaistus, elokuviahan voi kuvata ainoastaan ulkosalla."
Aivan...
Vieläkö teattereissa muuten nähdään realistisia
näyttämötehosteita, jotka olivat muotia, eeh, viime
vuosikymmenellä? ”Ei,
teattereilla ei ollut moiseen voimavaroja, saati rahaa. Tilalle on
tullut kuitenkin paljon muuta... Suonette anteeksi, nyt minun
todella täytyy mennä kertomaan hyvät uutiset kollegoilleni.”
Belasco vaikuttaa itsevarmalta, mutta en voi kiistää huolestumistani, kun katselen pitkiä jonoja
elokuvateatterin edessä. Muistelen myös, mitä olen matkallani
kuullut: teknologia kehittyy alati, aina tulee jotain hienompaa...
Vaikuttaa siltä, että elokuvat tulevat haastamaan teatterin toden
teolla. Onko tämä teatterin loppu? Päätän livahtaa kulisseihin
teatterintekijöiden pariin selvittämään, voivatko he vastata
uusiin haasteisiin. Innostun kokeilemaan tutkivaa journalismia, ja
päätän jalkautua kentälle. Ei aikaakaan, kun jo istun eräässä
pariisilaisessa absinttibaarissa siemailemassa tuota vihreää
taiteilijoiden juomaa yrittäen eläytyä aikakauteen parhaan kykyni
mukaan. Keijujuomasta rohkaistuneena uskaltaudun erään
kanta-asiakkaan juttusille. Paljastuu, että hän on André Antoine,
37, näyttelijä. Rupattelemme koko illan ja Antoine kertoo minulle
kaihoisaan sävyyn Le Théâtre libre -harrastajateatterista, jonka
hän perusti vuosia sitten. Teatteri esitti naturalistisia
nykynäytelmiä ja kaikenlaisia vaihtoehtonäytelmiä, joita muut
teatterit eivät ottaneet ohjelmistoonsa. Esityksiä vietiin jopa
ulkomaille – mutta viime vuonna teatteri koki loppunsa
velkaantumisen vuoksi. Kuulemma monet innokkaat puuhaavat vastaavia
vapaita teattereita Berliiniin ja Moskovaan, kertoo Antoine
toiveikkaana. ”Realismi ja klassikot on niiiiin nähty!”,
parahtaa Antoine, kun kysyn hänen suosikkiklassikkoaan ja yritän
nolosti päteä lavastustietämykselläni. Illan aikana hän jaarittelee myös
pitkät tarinat muista vanhojen polvien paatokseen kyllästyneistä
tahoista. Jo vuosisadan puolivälissä ranskalaiset olivat Émile
Zolan johdolla aloittaneet naturalistisen suunnan suosimisen.
Näyttämötaiteen normit alkoivat vähitellen horjua ja uudet polvet
halusivat kyseenalaistaa perinteitä. Vielä yön pikkutunneilla
Antoine sopertaa haaveilevansa matkasta Venäjälle, jossa hän
haluaisi tavata muuan Tšehovin, joka on julkaissut useita
mielenkiintoisia teoksia.
Villi yö Montmartressa. |
Ilta
on yllättäen kääntynyt aamuksi. Mieleni on suurten tunnekuohujen
vallassa. Teatteri on sittenkin uudistumassa, muuntautumassa,
kehittymässä! Kiihkon vallassa haluan nähdä, mihin tämä kehitys
johtaa. Asemoin itseni nyt vuosisadan vaihteen toiselle puolen. Minut
ympäröi uusi vuosisata, vallaton 1900-luku. Ilmapiiri huokuu
kapinaa – kuvarealismiin ei ole paluuta, ja tiedän jo, että myös
Zola ja naturalismi ovat saaneet osansa inhosta. Sovin tapaamisen
näytelmäkirjailija F. T. Marinettin kanssa, joka on juuri
julkaissut hämmennystä, kohua, kauhua ja intoa herättäneen
”Ensimmäisen futuristisen manifestin”. Herra Marinetti
osoittautuu valloittavan anarkistiseksi persoonaksi, jonka koko
olemus tihkuu tarvetta kyseenalaistaa vallitsevat moraalikäsitykset.
”BUM BUM BUM – zang, tumb, tuuum”, kajauttaa Marinetti, kun
pyydän häntä lausumaan yhden runoistaan. Tuossa tuokiossa hän
viikset vavahdellen julistaa taiteen pelkäksi väkivallaksi ja
kertoo näkevänsä myös runouden suoranaisina väkivaltaisina hyökkäyksinä. Kun
Marinetti aloittaa tunteikkaasti seuraavan runonsa karjahtelun,
ymmärrän haastattelun päättyneeksi.
F. T. Marinetti pohtimassa seuraavaa säettään. |
Matkani
päätteeksi haluan vielä selvittää, mitä elokuvataiteelle
lopulta tapahtui. Oliko herra Belasco oikeassa teatterin ylivallan suhteen, vai pystyikö tekniikka
viihdyttämään viihteennälkäisiä katsojia paremmin? Palaan
Yhdysvaltoihin, kuitenkin 1900-luvun puolella pysytellen. Kummalliset kopit ovat kadonneet, mutta
elokuvateatterit ovat ottaneet paikkansa kaupunkikuvassa. Tällä
kertaa tahdon itsekin mennä näytökseen. Valintani on yhdentoista
minuutin mittainen ”Suuri junaryöstö”, josta kaupungilla
puhutaan ”elokuvana, jossa on näyttelijöitä”. Elokuva onkin
melkoinen elämys! Koko näytöksen ajan yleisö huutelee
näyttelijäpoloille toimintaohjeita ja muutoinkin keskustelu
katsojien kesken on vilkasta. Näyttelijöiden roolisuoritukset
puolestaan toisintavat teatterista tuttuja kaavoja. Jos aiemmin
liikkuvien kuvien viehätys perustui näyttämiseen, nyt katsojille
tarjoillaan jo näyttelemistä. Mikäköhän mahtaa olla seuraava
askel? Haastattelen muutamaa elokuvateatteriin jonottajaa vuodessa
1915. Yhteistuumin jonossa kerrotaan, kuinka elokuvat tarjoavat
mukavaa ajanvietettä ja miten viime aikoina kuuluisiksi nousseiden
elokuvatähtien elämää on jännittävää seurata. Yksi
soraäänikin kuullaan. Muuan nimettömänä pysyvä teatteriohjaaja
kertoo masentuneena, miten elokuvat kulkevat naurettavan helposti
paikasta toiseen, mykkäfilmien tekstikelat vaihtuvat kielelle kuin
kielelle ja kaiken pahan lisäksi filmien suosiokin jatkaa vain
ilmiömäistä kasvuaan. Tämän jälkeen mies kohottaa kauluksensa
pystyyn ja luikkii saliin katsomaan erään sarjafilmin kolmatta
osaa, koska ”pahus vieköön, en millään malta lopettaa näiden
katselua... Ethän laita siihen haastatteluun minun nimeäni!”
Yllättäen
teatterin näkymät vaikuttavatkin taas uskomattoman ankeilta.
Elokuva on melkoinen vastustaja, joka vaikuttaa yhä vain vahvistuvan
ja löytävän uusia tapoja saada katsojat puolelleen. Onhan
teatterikin kokenut mullistuksia, mutta kokonaisuutena sen
aatemaailma on vielä hyvin hajanainen. Onnistuuko teatteri
uudistumaan vai täytyykö sen uudistua lainkaan? Jäävätkö
teatteriesitykset historiaan, syrjäyttääkö elokuva teatteritaiteen - onko elokuva uusi teatteri? Sitä käsittelemme juttusarjan
seuraavassa osassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti