USA 1959, 87 min.
Draama
Pääosissa: Lelia Goldoni, Ben Carruthers, Tom Reese
What happens now? |
New Yorkiin sijoittuva Varjoja kuvaa beatnik-nuorison edesottamuksia suurkaupungin sydämessä. Päähenkilöinä nähdään kolme värillistä sisarusta, ja niinpä levottoman nuoruuden ohella myös roturistiriidat nousevat elokuvan keskeiseksi teemaksi. Juonta on turha yrittää selvittää tarkemmin, sillä kertomuksella sinällään ei ole kokonaisuuden kannalta suurta merkitystä.
Tarinan päämäärättömyys tekee elokuvasta aluksi hieman raskaan seurata, mutta kun päästää mielensä vaeltelemaan vapaasti, kuvat, hahmot ja huumaava jazz tempaavat mukaansa. Varjoja on mielenkiintoinen eritoten näyttelijöiden ja kuvauksen kokeellisuuden vuoksi: kamera pysyttelee improvisoivien näyttelijöiden tuntumassa, mutta taltioi myös New Yorkin sammumattoman sykkeen. Varjoja kuvaa kiehtovasti kapinallisen ja kokeellisen beat-sukupolven vapautumista vanhoista kahleista.
Indie-elokuvien edelläkävijä John Cassavetesin (1929─1989) esikoisteos Varjoja sai alkusysäyksensä teatterikoulussa virinneestä keskustelusta. Nuorten ja innokkaiden elokuvantekijöiden inspiraatio kasvoi kokeelliseksi elokuvaksi, joka toteutettiin parissa viikossa minimibudjetilla ja tietenkin ilman kuvauslupia. Euroopassa elokuva otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla, Yhdysvalloissa vastaanotto oli maltillisempi. Cassavetesin omalaatuinen visio kuitenkin noteerattiin, ja vuosikymmenen vaihduttua hän jo loi uraa Hollywoodissa. Cassavetesista ei silti tullut suurten studioiden kiiltokuvapoikaa, vaan hän piti kiinni vaihtoehtoisesta tyylistään ja pidättäytyi mieluummin pienempien independent-tuotantojen parissa. Resepti takasi menestyksen: 1001-listallakin on vielä luvassa kolme Cassavetesin elokuvaa 1960─1970-luvuilta.
Pisteytys:
8/10
Tarinan päämäärättömyys tekee elokuvasta aluksi hieman raskaan seurata, mutta kun päästää mielensä vaeltelemaan vapaasti, kuvat, hahmot ja huumaava jazz tempaavat mukaansa. Varjoja on mielenkiintoinen eritoten näyttelijöiden ja kuvauksen kokeellisuuden vuoksi: kamera pysyttelee improvisoivien näyttelijöiden tuntumassa, mutta taltioi myös New Yorkin sammumattoman sykkeen. Varjoja kuvaa kiehtovasti kapinallisen ja kokeellisen beat-sukupolven vapautumista vanhoista kahleista.
Indie-elokuvien edelläkävijä John Cassavetesin (1929─1989) esikoisteos Varjoja sai alkusysäyksensä teatterikoulussa virinneestä keskustelusta. Nuorten ja innokkaiden elokuvantekijöiden inspiraatio kasvoi kokeelliseksi elokuvaksi, joka toteutettiin parissa viikossa minimibudjetilla ja tietenkin ilman kuvauslupia. Euroopassa elokuva otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla, Yhdysvalloissa vastaanotto oli maltillisempi. Cassavetesin omalaatuinen visio kuitenkin noteerattiin, ja vuosikymmenen vaihduttua hän jo loi uraa Hollywoodissa. Cassavetesista ei silti tullut suurten studioiden kiiltokuvapoikaa, vaan hän piti kiinni vaihtoehtoisesta tyylistään ja pidättäytyi mieluummin pienempien independent-tuotantojen parissa. Resepti takasi menestyksen: 1001-listallakin on vielä luvassa kolme Cassavetesin elokuvaa 1960─1970-luvuilta.
Pisteytys:
8/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti