torstai 7. kesäkuuta 2018

La Joven - Neitsytsaari (1960)

Ohjannut Luis Buñuel
Meksiko & USA 1960, 96 min.
Draama
Pääosissa: Zachary Scott, Key Meersman, Bernie Hamilton

He said I'm no longer a child... and told me not to tell anyone.
Raiskauksesta valheellisesti syytetty Traver (Hamilton) pakenee syrjäiselle saarelle, jossa asuvat ainoastaan mehiläistarhaaja Miller (Scott) sekä hänen vastuulleen jäänyt varhaisteini Evvie (Meersman). Vieraan saapuminen aiheuttaa konfliktin toistensa vastakohdiksi asettuvien miesten välille. Saarelle ilmestyvät vieraat ovat myös vaarassa paljastaa Millerin salaisuuden: kärttyinen ukkopaha on nimittäin huomannut, että luonnonlapsi Evviestä on hyvää vauhtia varttumassa nuori nainen.

Epäoikeudenmukaisuuksia tarkasteleva Neitsytsaari (engl. The Young One) sopii temaattisesti Luis Buñuelin tuotantoon, mutta tyyliltään eroaa täysin ohjaajan tunnetuimmista surrealistisista teoksista (esim. Andalusialainen koira, 1929). Ainoastaan yksittäiset kohtaukset, kuten vaikkapa korkokengissä hyppivä Evvie laiturilla, onnistuvat liittämään elokuvan Buñuelille tuttuun symboliikkaan ─ joskin silloinkin vain hyvin löyhästi. Elokuvallaan Los Olvidados (1950) maailmanmaineeseen noussut Buñuel teki nipun vastaavia studioelokuvia Meksikossa 1950─1960-luvuilla, ja tästä sarjasta Neitsytsaari lienee tunnetuimpia ja menestyneimpiä. Elokuva oli Los Olvidadosin tapaan esillä Cannesissa ja nousi peräti ehdolle Kultaisen palmun saajaksi.

Neitsytsaari pureutuu Yhdysvaltain kansalaisoikeusliikkeen aikakaudella (ja edelleen) ajankohtaiseen rasismiteemaan ja käsittelee sen rinnalla myös hyväksikäyttöä sekä pedofiliaa. Bernie Hamiltonin tulkitsema Traver on hieman kuin Sidney Poitierin vastaavat hahmot (erit. Kahle, 1958), mutta ilahduttavasti kipakampi syyttäjiään ja sortajiaan kohtaan. Key Meersmanin Evviessä on hyvä yhdistelmä viatonta lapsekkuutta, itsetietoisuutta ja suorasukaisuutta, Zachary Scott puolestaan onnistuu upean niljakkaasti white trash -roolissaan. Elokuvan aihe on rankka, mutta onneksi sorretut hahmot osaavat pitää puolensa ja kertomus ei pääty aivan kurjasti. Hahmojen lopulliset kohtalot jäävät kuitenkin avoimiksi, eikä katsojan auta muu kuin ottaa maailmanparantajan työ omiin käsiinsä.

Pisteytys:
8/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti