sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

Academy Awards 2018


Jälleen kohdistuvat katseet kohti punaisia mattoja ja kullertavia patsaita! Ehdolla on useita hienoja teoksia, jos toki myös keskinkertaisuuksia ─ aikansa kuvia jokainen. Kuusi vuosikymmentä sitten kolmikymppisissä Oscareissa juhlittiin erityisesti David Leanin Kwai-joen siltaa (1957), joka on sittemmin muodostunut genrensä merkkiteokseksi. 90-vuotiaan gaalan ehdokastyrkkyinä on tänäkin vuonna pari sotaleffaa, Dunkirk (2017) sekä Synkin hetki (2017), mutta kumpikaan tuskin yltää lähellekään Kwai-joen seitsemän pystin saalista ja myöhempää mainetta.

Tämän vuoden kisailijoista olen toistaiseksi ehtinyt nähdä 16 elokuvaa ja yksi on vielä vuorossa tänään. Toissapäivänä katsoin neljän Oscarin ehdokkaan Mudboundin (2017), josta teksti ilmestyy sitten tämän kuun leffakoosteessa huhtikuun alussa. Muista nähdyistä filmeistä lista linkkeineen ja lyhyine kommentteineen ohessa!

CMBYN on toistaiseksi suosikkini kaikista ehdokkaista.

8 ehdokkuutta
Dunkirk (2017) on alkunsa puolesta lupaava, mutta harmillisesti keskinkertaiseksi hyytyvä sotakuvaus, joka ansaitsisi korkeintaan teknisiä palkintoja.

5 ehdokkuutta
Visuaalisesti huikea Blade Runner 2049 (2017) voisi puolestani saada pystin parhaasta kuvauksesta, mikä jottei erikoisefekteistäkin.

4 ehdokkuutta
Avaruusoopperan viimeisin lisä Star Wars: The Last Jedi (2017) on ehdolla erikoistehosteiden lisäksi äänipalkinnoista. Elokuva kisaa myös parhaasta scoresta, joka tietenkin on John Williamsin käsialaa.

3 ehdokkuutta
Call Me By Your Name (2017) ja Get Out (2017) voisivat puolestani molemmat kahmia kaikki tarjolla olevat kunnianosoitukset! Keskinkertaisempi (joskin ennakko-odotukset ylittänyt) Baby Driver (2017) voisi puolestaan menestyä äänimiksauksen ja -editoinnin saralla.

2 ehdokkuutta
Disneyn remake Kaunotar ja hirviö (2017) on ehdolla pukujen ja lavasteiden ansioista. Kummassakaan lajissa se tuskin on voittajasuosikki.

1 ehdokkuus
Menevä, mutta tavanomainen räiskintä Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) on ehdolla efekteistään, mutta tuskinpa ne ovat joukon parhaat. Samasta kategoriasta ehdolla on myös Kong: Pääkallosaari (2017), joka teki hieman paremman vaikutuksen erikoistehoisteiden saralla. Käsikirjoituskisaan yltänyt Logan (2017) tuskin vie voittoa kotiin, mutta vieraskielisten kategoriassa kisaavalla The Squarella (2017) on paremmat mahdollisuudet omassa sarjassaan. Elokuvan tilillä on jo Kultainen palmu, mahtaisiko sinne kilistä myös hieman britanniumia?

Sympaattinen Kasvot, kylät (2017) saa puolestani voittaa dokkarikategorian, vaikka ovat muutkin ehdokkaat taatusti vahvoilla. Ainakin Agnes Vardá saa elämäntyöpalkinnon, vaikka onkin jo suhtautunut gaalahömppään taatulla tyylillään. Dokumenttisarjassa on muitakin hyviä kisaajia. Hemmetin jännittäväksi äityvän tarinan kertova Käry (2017) ansaitsee myös kiitosta. Veljeni William (2017) riipaisee, ja sen tarina ansaitsee totta vie tulla kerrotuksi. Ehdokkuus on hienoa näkvyyttä tärkeälle aiheelle, voittipa filmi palkinnon tai ei.

Pitkien animaatioiden kategoria on vuosikaudet ollut kaikista ehdokkuuksista räikeimmin kaupallista mainoshuttua. Edes vaihtelun vuoksi Loving Vincent (2017) saisi voittaa, sen se totta vie ansaitsisikin. Maailmankirjat tosin ovat pahasti sekaisin, jos animaatiopysti edes kerran menee jollekin muulle kuin Disneylle tai Pixarille.

Onko The Shape of Water tämän vuoden La La Land (2016)?

Traditioni mukaisesti syvennyn vielä tänään Oscar-aaton elokuvaan. Tällä kertaa olen säästänyt katsottavaksi vuoden ehdokkuusrohmun (13) The Shape of Waterin (2017). Yöllä ja eritoten aamuyöllä sitten jännitämme, jos nyt mitään suuria yllätyksiä edes on tulossa. Vitsejäkin voi jo hieman arvailla etukäteen: mitenköhän viime vuoden parhaan elokuvan julkistukseen liittyvää sekoilua kuittaillaan? Ehdottomasti vuoden kiinnostavinta antia on seurata, miten alan mullistanut #metoo näkyy akatemiajuhlassa ─ varsinkin, kun viime vuonna orastavat ahdistelusyytteet ohitettiin lähinnä olankohautuksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti