USA 1956, 98 min.
Scifi, Seikkailu
Pääosissa: Leslie Nielsen, Walter Pidgeon, Anne Francis
Welcome to Altair IV, gentlemen. |
John J. Adamsin (Nielsen) komentama Yhdistyneiden Planeettojen lentävä lautanen C-57D laskeutuu Altair IV-planeetalle, jossa miehistön on määrä etsiä erään kauan sitten kadonneen retkikunnan jäseniä. Kaksi selviytyjää löytyy, ja planeetan esittelyn ohella he kertovat tulokkaille uhkaavasta vaarasta. Kadonneen sivilisaation edistynyt teknologia on auttanut suuresti planeetan yksinäisiä asukkaita, mutta jossain Altairin uumenissa vaanii myös tuntematon, vaarallinen voima.
2200-luvulle sijoittuva Kielletty planeetta on genrensä kehityksen kannalta merkkiteos ja lajityyppinsä uudistaja. Elokuva on toiminut suurena innoittajana monille myöhemmille teoksille, erityisesti vaikutus vuosikymmentä myöhemmin alkaneeseen Star Trek -sarjaan on ilmeinen. Kielletty planeetta on ensimmäinen elokuva, jossa äänimaailma ja musiikki on luotu täysin elektronisesti. Lisäksi erikoisefektit ovat aikaansa nähden hienot, siitä elokuva sai myös Oscar-ehdokkuuden. Sen kisan tosin voitti niin ikään näyttävä Kymmenen käskyä (1956). Futuristisen elokuvan tarina pohjautuu kuitenkin klassikkoon, William Shakespearen Myrskyyn (1610─1611). Shakespearen tiettävästi viimeiseksi jääneessä näytelmässä haaksirikkoudutaan autiolle saarelle ja käytetään taikoja, mutta Kielletty planeetta perehtyy ihmisrodulle mystiseen tieteeseen vieraalla planeetalla. Lopulta vastausta arvoituksiin etsitään ihmismielestä ja alitajunnasta Sigmund Freudin tapaan.
Kielletty planeetta on viehättävä scifiklassikko, mutta tulevaisuuteen kurottavassa elokuvassa on myös vanhentuneet puolensa: 1950-luvun ahdasmielisen ilmapiirin mukaan leffa on täynnä inhottavaa miehistä patsastelua, jossa nainen syyllistyy omaan hyväksikäyttöönsä koska ei pukeudu tarpeeksi pitkään mekkoon. Myös näyttelijät ovat b-luokkaa, tai osittain dramaattisuus saattaa johtua kököstä ohjauksestakin. Kiinnostavinta näyttelijäkaartissa on toki se, että pääroolissa nähdään nuori ja salskea Leslie Nielsen (1926─2010). Nielsenin kasarikomedioiden parissa varttuneelle miekkosen naama aiheuttaa välittömästi kutkuttavan tunteen siitä, että kohta saadaan nauraa. Tämä elokuva kuitenkaan ei ole (ainakaan tietoisesti) komedia. Nielsen vetää silti yllättävän tutulta tuntuvalla kömpelyydellä, mutta huumorin puuttuessa suoritusta ei parane kehua.
Pisteytys:
7/10
2200-luvulle sijoittuva Kielletty planeetta on genrensä kehityksen kannalta merkkiteos ja lajityyppinsä uudistaja. Elokuva on toiminut suurena innoittajana monille myöhemmille teoksille, erityisesti vaikutus vuosikymmentä myöhemmin alkaneeseen Star Trek -sarjaan on ilmeinen. Kielletty planeetta on ensimmäinen elokuva, jossa äänimaailma ja musiikki on luotu täysin elektronisesti. Lisäksi erikoisefektit ovat aikaansa nähden hienot, siitä elokuva sai myös Oscar-ehdokkuuden. Sen kisan tosin voitti niin ikään näyttävä Kymmenen käskyä (1956). Futuristisen elokuvan tarina pohjautuu kuitenkin klassikkoon, William Shakespearen Myrskyyn (1610─1611). Shakespearen tiettävästi viimeiseksi jääneessä näytelmässä haaksirikkoudutaan autiolle saarelle ja käytetään taikoja, mutta Kielletty planeetta perehtyy ihmisrodulle mystiseen tieteeseen vieraalla planeetalla. Lopulta vastausta arvoituksiin etsitään ihmismielestä ja alitajunnasta Sigmund Freudin tapaan.
Kielletty planeetta on viehättävä scifiklassikko, mutta tulevaisuuteen kurottavassa elokuvassa on myös vanhentuneet puolensa: 1950-luvun ahdasmielisen ilmapiirin mukaan leffa on täynnä inhottavaa miehistä patsastelua, jossa nainen syyllistyy omaan hyväksikäyttöönsä koska ei pukeudu tarpeeksi pitkään mekkoon. Myös näyttelijät ovat b-luokkaa, tai osittain dramaattisuus saattaa johtua kököstä ohjauksestakin. Kiinnostavinta näyttelijäkaartissa on toki se, että pääroolissa nähdään nuori ja salskea Leslie Nielsen (1926─2010). Nielsenin kasarikomedioiden parissa varttuneelle miekkosen naama aiheuttaa välittömästi kutkuttavan tunteen siitä, että kohta saadaan nauraa. Tämä elokuva kuitenkaan ei ole (ainakaan tietoisesti) komedia. Nielsen vetää silti yllättävän tutulta tuntuvalla kömpelyydellä, mutta huumorin puuttuessa suoritusta ei parane kehua.
Pisteytys:
7/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti