Kiina 1937, 123 min.
Kauhu, Draama
Pääosissa: Menghe Gu, Ping Hu, Shan Jin, Chao Shi
Song Danpingin kärsimys. |
Song at Midnight, alkuperäiseltä nimeltään Ye ban ge sheng, on yksi Kiinan elokuvahistorian merkkiteoksista. Weibang Ma-Xun ohjaama ja käsikirjoittama elokuva perustuu Gaston Leroux'n Oopperan kummitus -romaaniin (1910). Kuuluisaa romaania on filmattu ahkerasti erilaisin sovituksin, mutta tämä versio poikkeaa monella merkittävällä tavalla tunnetummista länsimaisista Oopperan kummitus -elokuvista (vrt. Suuren oopperan kummitus, 1925).
Iloinen oopperaseurue on saapunut herättämään henkiin unohduksiin jääneen, ränsistyneen teatterin. Illan koittaessa seurueen tähtiesiintyjä Xiao Ou (Shi Chao) jää teatteriin yksin harjoitellakseen osuuttaan, ja tempautuu mukaan teatteritalossa muinoin tapahtuneisiin kauheuksiin. Teatterin entinen tähti, kuolleeksi luultu Song Danping (Shan Jin) vie tarinoidensa avulla Xiao Ou'n synkkään menneisyyteensä - poliittisiin kahnauksiin, epäonniseen rakkauteen ja lupaavan uran traagiseen päätökseen.
Siinä missä tunnetuimmissa Oopperan kummituksen tulkinnoissa itse kummitus vaanii kulisseissa kostoa janoten, tässä tulkinnassa Song Danping on pikemminkin sympaattinen, rakastettuaan kaihoava traaginen hahmo. Tästä muodostuu kiinnostava asetelma: kummitus ei ole uhka, eikä varsinainen antagonisti! Kuitenkin mustasukkaisuus ja katkeruus ajavat Song Danpingin kärsimykseen ja äärimmäisiin tekoihin.
Elokuva on liikuttava ja kaunis, mutta genre ei tunnu varsinaisesti olevan kauhua. Saksalaiseen ekspressionismiin vivahtava valojen ja varjojen kontrasti luo hyytävää tunnelmaa, mutta muutamaa elokuvan alkupuolen kohtausta lukuunottamatta filmi taipuu pikemminkin melodraamaksi. Vaikka kyseessä on kiinnostava, historiallisestikin tärkeältä vaikuttava elokuva, on sen saatavuus hämmentävän huono. Kelvollisten tekstitysten kanssa katsottuna katselunautinto olisi taatusti lisääntynyt, korkeammasta kuvanlaadusta puhumattakaan.
Pistetys: 7/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti